Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP Online 2021 ‘Back to School’

Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP

PKP 2.0 yang dikuatkuasakan seluruh negara sudah semestinya menambah lagi kos perbelanjaan untuk anak-anak ke sekolah. Mana tidaknya, telefon pintar dan komputer merupakan keperluan utama untuk anak-anak anda melalui sesi pembelajaran dari rumah.

Kos buku-buku dan yang lain-lain bagaimana?

Jangan risau, artikel kami hari ini Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP Online 2021 kami sediakan untuk ibu-bapa yang benar-benar memerlukan bantuan bagi meringankan beban mereka.

Jom teruskan membaca artikel kami.

Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP Online 2021

Berikut kami kongsikan maklumat-maklumat yang diperlukan untuk anda:

KADAR BANTUAN SEKOLAH YANG DIBERIKAN

Untuk makluman anda, bantuan persekolahan ASNAF MAIWP kali ini sedikit berbeza, dimana konsep yang digunakan adalah ‘Pembelian tanpa perlu pembayaran’

Beli tapi tak payah bayar? Macam mana tu?

Maksudnya disini, anda perlu membuat penebusan barangan persekolahan ini di lokasi-lokasi terpilih MAIWP sahaja dan setiap individu yang layak akan menerima kredit voucher RM250 – RM400 yang diberikan mengikut sekolah.

LOKASI-LOKASI PASARAYA TERPILIH MAIWP

  1. Hadir ke mana-mana 46 buah pasaraya/ kedai terpilih di sekitar Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya
  2. Pilih barangan yang diperlukan berdasarkan senarai yang dikeluarkan oleh MAIWP mengikut kadar yang ditetapkan.
  3. Pulang dengan hati gembira tanpa perlu membuat bayaran

Lokasi-lokasi pasaraya yang terpilih adalah seperti berikut:

  • Bintang Fashion Selayang Baru
  • Mydin Selayang Utama
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Selayang Utama
  • Bintang Fashion–Metro Kepong
  • Canggih–Pustaka Rawang Enterprise
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Sri Selayang
  • Bintang Fashion – Sri Gombak
  • Canggih–Kedai Canggih Wangsa Walk Mall
  • Canggih–Ana Muslim Desa Melawati
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Taman Permata
  • Econsave Festival City–Setapak
  • Bintang Fashion–Aeon Big Wangsa Maju
  • Mydin Chow Kit Emporium
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan TAR
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan TAR 2
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan TAR 3
  • Canggih–Pustaka Ibu Pudu Sentral
  • The Store–Midpoint
  • Canggih–Paris Garden Kenanga Wholesale City
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan Petaling 2
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan Petaling 3
  • Canggih-Kedai Serbanika Pangsapuri Pantai Ria
  • The Store Sri Petaling
  • Bintang Fashion–Giant Kinrara
  • Econsave Jalan Klang Lama
  • Econsave Scott Garden
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Taman Medan
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan Sri Permaisuri
  • Mydin Sinar Kota, Jalan Silang
  • Econsave Balakong
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan Silang
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Lake Fields
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Jalan Sungai Besi
  • Bintang Fashion Pandan Jaya
  • Canggih–Pustaka Rawang
  • Mydin Wholesale Hypermarket Semenyih
  • Pusat Pakaian Hari-Hari Kajang
  • Bataras Labuan
  • Bataras Labuan–Financial Park
  • Canggih–Canggih Bayu 2 Jalan Okk Awang Besar Labuan
  • Canggih–Rizqen Enterprise UTC Labuan
  • Canggih–Canggih Bayu Bukit Garden
BACA JUGA :  Panduan Melanggan Pas Perjalanan Tanpa Had My30

CARA SEMAK BANTUAN SEKOLAH ASNAF MAIWP ONLINE

Macam mana cara nak tahu anda dapat kredit voucher ni?

Senang je, anda hanya perlu membuat semakan penerima untuk melihat sama ada anda diberikan bantuan ini atau pun tidak.

  1. Anda hanya perlu klik pada SEMAKAN PENERIMA BANTUAN SEKOLAH ASNAF MAIWP dan anda akan melihat paparan seperti di bawah.
  2. Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP
  3. Kemudian isikan No. K/P Murid dan tekan pada butang ‘Semak’

Sekiranya nama anda tersenarai, baru lah anda boleh membuat penebusan barang persekolahan di lokasi-lokasi di atas.

Macam mana pulak tu?

CARA BUAT PENEBUSAN BARANG SEKOLAH DENGAN KREDIT VOUCHER

Selesai membuat semakan dan nama anda terpilih sebagai penerima bantuan ini, anda boleh membuat penebusan dengan cara yang berikut:

  1. Pergi ke pasaraya/kedai yang berdaftar.
  2. Pilih barang keperluan.
  3. Setiap penerima bantuan diwajibkan untuk membeli barangan wajib terlebih dahulu yang telah ditetapkan oleh MAIWP.
  4. Serahkan MyKad/MyKid/Kad Pintar (Kad MAIWP Kasih Asnaf) di kaunter bayaran.
  5. Juruwang memasukkan jumlah pembelian di kaunter pembayaran.
  6. Masukkan 6-Digit Pin pertama yang tertera di MyKad/MyKid/ Kad Pintar di kaunter.
  7. Resit akan dicetak setelah selesai
  8. Semak baki akaun pada resit dan simpan resit tersebut sebagai rujukan.

Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP 1

SENARAI PAKAIAN DAN PERALATAN SEKOLAH YANG BOLEH DITEBUS

Senarai kelengkapan sekolah yang boleh ditebus adalah seperti berikut:

Sekolah Pelajar Barangan Wajib Barangan Pilihan
Rendah Lelaki -Baju kemeja sekolah
-Seluar panjang sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
-T-shirt
putih/singlet
-Seluar track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alatulis
-Tali pinggang
-Kasut sukan
Rendah Perempuan -Baju kemeja sekolah
-Seluar panjang sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
T-shirt putih/singlet
Seluar track
Uniform & peralatan kokurikulum
Alatulis
Tali pinggang
Kasut sukan
Sekolah
Rendah
& Sekolah
Rendah
Agama/KAFA
Lelaki -Baju kemeja sekolah
-Seluar panjang sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Baju melayu sekolah agama
-Seluar melayu sekolah agama
-Samping
-Songkok
-Beg sekolah
-T-shirt putih/singlet
-Seluar track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alatulis
-Tali pinggang
-Kasut sukan
Sekolah
Rendah
& Sekolah
Rendah
Agama/KAFA
Perempuan -Baju kurung sekolah
-Kain kurung sekolah
-Tudung sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Baju kurung sekolah agama
-Kain kurung sekolah agama
-Tudung sekolah agama
-Beg sekolah
-T-shirt putih/singlet
-Seluar track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alatulis
-Tali pinggang
-Kasut sukan
Sekolah
Menengah
Lelaki -Baju kemeja sekolah
-Seluar panjang sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
Sekolah
Menengah
Perempuan -Baju kurung sekolah
-Kain kurung sekolah
-Tudung sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
Sekolah
Rendah
& Sekolah
Rendah
Agama/KAFA/ Pelajar Darul Kifayah
Lelaki -Baju kemeja sekolah
-Seluar panjang sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Baju melayu sekolah agama
-Seluar melayu sekolah agama
-Samping
-Songkok
-Beg Sekolah
-T-Shirt putih/ singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
Sekolah
Rendah
& Sekolah
Rendah
Agama/KAFA/ Pelajar Darul Kifayah
Perempuan -Baju kurung sekolah
-Kain kurung sekolah
-Tudung sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Baju kurung sekolah agama
-Kain kurung sekolah agama
-Tudung sekolah agama
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/ singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
Sekolah
Menengah/ Pelajar
Darul Kifayah
Lelaki -Baju kemeja sekolah
-Seluar panjang sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
Sekolah
Menengah/ Pelajar
Darul Kifayah
Perempuan -Baju kurung sekolah
-Kain kurung sekolah
-Tudung sekolah
-Kasut sekolah
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
SMAMAIWP/ SMISTA Lelaki -Baju kemeja sekolah lengan panjang
-Seluar sekolah
-Stokin sekolah
-Songkok
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/ singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
SMAMAIWP/ SMISTA Perempuan -Baju kurung sekolah (kaf)
-Kain kurung sekolah
-Tudung sekolah (labuh)
-Stokin sekolah
-Beg sekolah
-T-Shirt putih/ singlet
-Seluar Track
-Uniform & peralatan kokurikulum
-Alat tulis
-Tali pinggang
-Kasut Sukan
BACA JUGA :  Semakan Permohonan Geran Khas Prihatin (GKP) Online

Kesimpulan Bantuan Sekolah ASNAF MAIWP

Semoga perkongsian Thesumber hari ini sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban ibu-bap yang benar-benar memerlukan bantuan sekolah anak-anak.

Kongsikan manfaat artikel ini kepada ahli keluarga dan rakan-rakan anda yang lain.

Pastikan anda sentiasa menjaga SOP yang disarankan oleh KKM untuk kita sama-sama memutuskan rantaian Covid-19 yang terus mengancam rakyat dan kestabilan negara.

TERIMA KASIH